Élő szerepjáték
2006.01.28. 23:22
Az élő-cselekvéses szerepjáték hasonlít az improvizatív színelőadásokra: a színészek (a játékosok) olyan helyzetekben játszanak, amelyeket a Mesélő alakít ki és ír le.
Élö-cselekvés [Live-Action].
Az élő-cselekvéses szerepjátszás a másik játszásának legdinamikusabb és legélvezetesebb része lehet. Az élő-cselekvéses szerepjáték hasonlít az improvizatív színelőadásokra: a színészek (a játékosok) olyan helyzetekben játszanak, amelyeket a Mesélő alakít ki és ír le. Ezzel, sokkal intenzívebb és élőbb mese-élmény alakulhat ki.
A szerepjátékokban a játékosok többnyire csak elmondják, mit tesznek és mondanak a karaktereik. Az élő-cselekvésben a játékosok valóban azt teszik, amit a karakterük, és azt mondják, amit a karakterük (bizonyos határok között). Felpattanhatnak a helyükről, körbesétálhatnak, felemelhetnek egy levelet, kezet rázhatnak vagy épp az ablakhoz rohanhatnak megnézni, mi is történt. A képzelet nagyon fontos, és a Mesélő még itt is közbeszólhat, hogy leírjon bizonyos tárgyakat vagy szituációkat.
Az élő-cselekvéses játékhoz nem használunk kockát; másféle szabályok veszik át a helyüket, ha ez feltétlenül szükséges. Leginkább a cselekvés közben/által dől el minden. A Mesélő csak arra használja a karakterek Jellemzőit, hogy eldöntse, milyen jól hajtanak végre egy-egy fizikai cselekvést (mint pl. egy zár kinyitása). Szintén a Mesélő dönti el, hogyan reagálnak az általa irányított karakterek a játékos karakterek tetteire.
Szabályok.
Szükség van néhány alapvető szabályra, hogy biztosítsuk az élő-cselekvés gördülékenységét és biztonságát. Feltétlenül be kell tartani őket, ha bármilyen élő-cselekvéses szerepjátszást akartok. A biztonság mindennél előbbre való.
s Semmi Érintés. A játékos igazából sosem érintheti meg vagy ütheti meg a csapat egy más tagját. Semmiféle harcot sem lehet eljátszani - a harcokat tényleg a kockákra kell bízni. Ha a játékosok vagy Mesélő-asszisztensek túlságosan ellenségesek vagy civakodók lesznek a szerepükben, a Mesélőnek szünetet kell tartatnia az élő-cselekvésben és emlékeztetni mindenkit a szabályokra. Ha valaki ismételten nem tartja be őket, el kell küldeni a játékból, vagy visszatérni az asztal köré, és dobókockákkal rendezni a nézeteltéréseket.
s Semmi Fegyver. Semmi olyan kiegészítő nem alkalmazható, aminek a működéshez meg kell érintenie a másik játékost. Az élő-cselekvés alatt soha, semmilyen valódi fegyver nem vehető kézbe, még játékfegyverek sem. A Semmi Érintés-szabály mindig érvényben kell legyen.
s Játsszatok Bent. Játsszatok a lakásban vagy olyan magánterületen, ahol a játéktevékenységek általában folynak. Legyetek biztosak, hogy a közelben mindenki tudja, mit is csináltok valójában. Sose használjatok élő-cselekvést, ha a járókelőket megzavarhatja vagy megijesztheti. Ha a szabadban játszotok, pl. a kertben a ház mögött, biztosítsátok a zavartalanságot.
s Tudd Mikor Elég. Ha a Mesélő szünetet rendel el, az élő-cselekvésnek azonnal meg kell állnia. Még élő-cselekvés alatt is (sőt, élő-cselekvés alatt különösen) a Mesélő szava a döntő.
|